Som en potensiell investor i metaverset, har du mange måter å engasjere deg på. Les vår dekning av de fremste investeringsmulighetene i metaverset, direkte investeringsmuligheter og investeringsrisikoer.
Gitt det fotavtrykket metaverse-økosystemet dekker – fra plattformene selv, som Meta, til virtuelle virkelighetsheadset til de voksende markedsplassene for ikke-fungible tokens (NFT-er) – er muligheten til å investere i dette nye digitale riket bred. Som med enhver ny virksomhet, er det imidlertid mange risikoer, både kjente og ukjente, for potensielle investorer.
Denne artikkelen definerer metaverset, forklarer de to hovedmåtene å investere i det på, og peker leserne mot noen av selskapene som satser stort på teknologien. Vi lister også opp kjøretøy for direkte investering og de viktigste risikoene.
Hva er metaverset?
Metaverset er et virtuelt miljø hvor mennesker – avatarer i metaverse-termer – kan koble seg opp, interagere og gjennomføre transaksjoner. Denne sammensmeltingen av den digitale og fysiske verdenen stammer fra det greske ordet meta, som betyr «bortenfor» eller «etter», og verse, som er en forkortelse for «univers».
Det er to hovedformer for metaverset:
- Virtuell virkelighet tilbyr en kunstig virkelighet, vanligvis gjennom et VR-headsett. Den overtar brukerens synsfelt for å tilby en oppslukende opplevelse. Oppslukende opplevelser inkluderer lyd og posisjonssporing av kroppen for å muliggjøre bevegelse av kroppsdeler, som hender, for å samhandle med det virtuelle miljøet. Andre eksempler på dette er nye norske casino som tilbyr gambling via virtuell virkelighet.
- Utvidet virkelighet (AR) er mindre oppslukende enn VR. Det legger virtuelle lag oppå den virkelige verden gjennom en type linse. Brukere kan fortsatt samhandle med sine virkelige omgivelser. Eksempler på AR inkluderer en smarttelefon som bruker Waze-appen. Verten kan se brukerens lokasjon og anta deres intensjoner.
Slik investerer du i metaverset
Det finnes to hovedmåter å investere i metaverset på:
- Indirekte, ved å kjøpe aksjer i selskaper eller børsnoterte fond (ETFer) som investerer i metaverset; eller
- Direkte, ved å kjøpe eiendommer og ressurser inne i metaverset.
Det er mange ulike typer virksomheter som har eller vil ha en interesse i metaverset, noe som gir indirekte investorer rikelig med muligheter til å engasjere seg.
Her er fire kategorier å følge med på, sammen med noen av de fremtredende selskapene som tilhører hver av dem.
Teknologiplattformer
Teknologigiganter inkludert Alphabet; Amazon; Linden Labs, skaperen av den første oppslukende virtuelle plattformen Second Life; Meta, tidligere Facebook; og Microsoft investerer tungt i å skape sine egne metaverse-plattformer. Her er mer informasjon om tre store teknologiplattformer:
- Alphabet. Googles morselskap pumper millioner av dollar inn i utviklingen av Web3.0, neste generasjon av internetteknologier som vil danne infrastrukturen til metaverset.
- Meta. Det sosiale mediegiganten har utviklet og lansert Meta Horizon Worlds, annonsert som et virtuelt, oppslukende sosialt univers hvor brukere kan utforske de voksende digitale verdener skapt av Meta-utviklere eller skape sine egne.
- Microsoft. Microsoft lanserte Azure Digital Twins, som gir brukerne en mulighet til å skape en digital representasjon av virkelige ting, steder, forretningsprosesser og personer, og gir Microsoft verdifull innsikt for å skape og optimalisere sine produkter og kundeopplevelser.
Spillplattformer
Spillplattformer har vært i forkant av metaverset ved å tiltrekke seg skarer av lojale fans selv før metaverset ble et populært begrep, ved å tilby oppslukende spillopplevelser. Her er mer informasjon om tre store spillplattformer:
- Activision Blizzard har vært aktiv i spillindustrien i mer enn et tiår. De har lyktes med å tjene penger på plattformen sin. For eksempel kjøper spillere i World of Warcraft gjenstander i spillet som kjæledyr og ridedyr med ekte penger. Microsofts foreslåtte bud på 68,7 milliarder dollar for å kjøpe Activision Blizzard venter på godkjenning fra regulatører.
- Roblox driver en online underholdningsplattform som lar brukere skape vennskap, utveksle erfaringer, bygge forbindelser ved å bruke felles interesser og legge ut på digitale ekspedisjoner. Selskapet tilbyr også Roblox Studio, et gratis verktøysett som lar utviklere bygge, publisere og drive 3D-verdener.
- Tencent, eieren av meldingsplattformen WeChat, har en interesse i spill gjennom sitt datterselskap Epic Games. Epic Games utviklet Fortnite, et av de mest populære online videospillene gjennom tidene. Plattformen har utviklet seg til å inkludere Fortnite Creative, som gjør det mulig for brukere å skape sine egne avatarer og verdener.
Programvare
Hva kreves det for å simulere en bygning eller en konsertarena? Her er to selskaper som satser fullt på å utvikle programvaren som muliggjør metaverset.
- Autodesk leverer 3D-design, ingeniørarbeid og underholdningsprogramvare og -tjenester. Selskapets inntreden i metaverset inkluderer virtuelle, utvidede og forlengede virkelighetsplattformer som Civil 3D, Fusion 360, Maya og 3ds Max. Verdiforslaget er å muliggjøre for kunder å bygge digitale tvillinger og kjøre simuleringer på en kostnadseffektiv måte.
- Unity Software startet som et selskap for programvareutvikling av videospill og driver nå en interaktiv 3D-innholdsplattform som investerer tungt i metaverset. Tidligere i år inngikk de et partnerskap med verdens ledende skaper av live musikkopplevelser, Insomniac Events, for å bringe en vedvarende metaverseverden til sitt fangruppe hvor de kan samles og engasjere seg virtuelt for live musikkopptredener.
Databrikkeprodusenter
Konvensjonell visdom tilsier at brikkeprodusenter vil dra nytte av utviklingen av metaverset, gitt de enorme mengdene databehandlingskraft som kreves for å støtte oppslukende digitale opplevelser. Det er et åpent spørsmål hvilke brikkeprodusenter som vil komme ut på toppen. Her er to som investerer tungt i å bringe online-opplevelser til live.
- Nvidia investerer aggressivt i metaverset med sitt flaggskipprodukt Nvidia Omniverse, en plattform som muliggjør sanntidsakselerasjon av komplekse 3D-arbeidsflyter og nye måter å visualisere, simulere og kode på.
- Qualcomm lanserte et metaversefond på 100 millioner dollar tidligere i år for å målrette strategiske investeringer i blandet virkelighetsbedrifter og utviklere. De planlegger å bli ledende innen metaverse-maskinvare for oppslukende opplevelser, som VR-headsett, AR-briller og holografiske projektorer.
Les mer: Kjøpe Bitcoin
Direkte investeringer i metaverset
Om du ønsker å investere direkte i metaverset kan du gjøre følgende:
- Virtuelle nabolag. Kjøp av virtuell eiendom krever at du velger en metaverse-plattform og oppretter en konto der. To av de mest populære er Sandbox og Decentraland. Sandbox er et desentralisert spillmetaverse bygget på Ethereum hvor spillere kan kjøpe eller leie simulerte hjem. Decentraland bruker også Ethereum blockchain for å drive sitt virtuelle miljø. I Decentraland kan kunder utvikle, utforske og tjene penger på sitt genererte innhold. Som i fysisk eiendom, der nettsteder som Zillow eller Redfin gjør det mulig for brukere å sammenligne og vurdere eiendomsverdier, vurderer nettsteder som NonFungible.com virtuelle eiendommer i metaverset. Når du kjøper land i metaverset, mottar brukerne en NFT som bevis på eiendomskjøpet.
- Kryptovalutaer. Kryptovaluta er valutaen som foretrekkes for å kjøpe noe i metaverset, inkludert NFT-er, og noen av de mest populære er Decentralands MANA, The Sandbox’s SAND, Star Atlas’ ATLAS og Axie Infinity’s AXS.
- NFT-er. Dette er kjøpsrettigheter for eierskap til eiendommer, kunstverk, digitale samleobjekter og musikk i metaverset. Velkjente merker som Gucci og Adidas, samt auksjonshus som Sotheby’s selger alle eiendeler basert på NFT-er som garanterer unikhet av eierskap.
Les mer: Hva er NFT
Risiko ved investering i metaverset
Metaverset er et utviklende univers, og brukere må være bevisste på risikoen som er involvert i å investere i det.
Kryptovalutaer kommer med investeringsrisiko. Siden kryptovalutaer er relativt nye konsepter sammenlignet med tradisjonelle aksjer, obligasjoner eller håndgripelige eiendeler som fast eiendom, er det mangel på regulering og tilsyn, noe som skaper en mangel på stabilitet i markedet. Fordi det også er lav likviditet hver gang store investorer eller institusjoner går inn eller ut av posisjoner, skapes det massive prisskift. Til slutt fører hypen og de høye spekulasjonsnivåene noen ganger til at folk kjøper kryptovalutaer til oppblåste priser før de selger dem enten for profitt eller på grunn av kjøpers anger.
Markedshypen kan føre til aggressive investeringer. Dot-com-boblen på begynnelsen av 2000-tallet ble hovedsakelig drevet av overhypen av internett og overdreven spekulativ investering i internett-første selskaper. Webvan — en pioner innen internettmatvarer — er et eksempel på et selskap som brente 2 milliarder USD mellom 1999 og 2001. Likeså, i metaverset — som i dag tilsvarer der internett var på begynnelsen av 2000-tallet — må selskaper som investerer overveiende i metaverset, vurderes nøye før investeringsbeslutninger tas og deretter overvåkes nøye.
NFT-kjøp og eierskap kommer med risiko. Alle på internett kan skape en NFT ut av hva som helst, så det er mye risiko for skapere og kjøpere av NFT-er knyttet til digitale eiendeler. For eksempel kan en skaper ha brukt tid på å samle en ettertraktet digital eiendel og tror de kan selge den med fortjeneste – og så kollapser markedet. Eller det er en digital auksjon og, i en frenesi, kan en kjøper overbetale for å besitte en NFT for et unikt kunstverk.
Kilde: Nettavisen Kryptovaluta