generic

Hvordan investere i Metaverse spill

investere i metaverse

Som en potensiell investor i metaverset, har du mange måter å engasjere deg på. Les vår dekning av de fremste investeringsmulighetene i metaverset, direkte investeringsmuligheter og investeringsrisikoer.

Gitt det fotavtrykket metaverse-økosystemet dekker – fra plattformene selv, som Meta, til virtuelle virkelighetsheadset til de voksende markedsplassene for ikke-fungible tokens (NFT-er) – er muligheten til å investere i dette nye digitale riket bred. Som med enhver ny virksomhet, er det imidlertid mange risikoer, både kjente og ukjente, for potensielle investorer.

Denne artikkelen definerer metaverset, forklarer de to hovedmåtene å investere i det på, og peker leserne mot noen av selskapene som satser stort på teknologien. Vi lister også opp kjøretøy for direkte investering og de viktigste risikoene.

Hva er metaverset?

Metaverset er et virtuelt miljø hvor mennesker – avatarer i metaverse-termer – kan koble seg opp, interagere og gjennomføre transaksjoner. Denne sammensmeltingen av den digitale og fysiske verdenen stammer fra det greske ordet meta, som betyr «bortenfor» eller «etter», og verse, som er en forkortelse for «univers».

Det er to hovedformer for metaverset:

Slik investerer du i metaverset

Det finnes to hovedmåter å investere i metaverset på:

Det er mange ulike typer virksomheter som har eller vil ha en interesse i metaverset, noe som gir indirekte investorer rikelig med muligheter til å engasjere seg.

Her er fire kategorier å følge med på, sammen med noen av de fremtredende selskapene som tilhører hver av dem.

Teknologiplattformer

Teknologigiganter inkludert Alphabet; Amazon; Linden Labs, skaperen av den første oppslukende virtuelle plattformen Second Life; Meta, tidligere Facebook; og Microsoft investerer tungt i å skape sine egne metaverse-plattformer. Her er mer informasjon om tre store teknologiplattformer:

Spillplattformer

Spillplattformer har vært i forkant av metaverset ved å tiltrekke seg skarer av lojale fans selv før metaverset ble et populært begrep, ved å tilby oppslukende spillopplevelser. Her er mer informasjon om tre store spillplattformer:

Programvare

Hva kreves det for å simulere en bygning eller en konsertarena? Her er to selskaper som satser fullt på å utvikle programvaren som muliggjør metaverset.

Databrikkeprodusenter

Konvensjonell visdom tilsier at brikkeprodusenter vil dra nytte av utviklingen av metaverset, gitt de enorme mengdene databehandlingskraft som kreves for å støtte oppslukende digitale opplevelser. Det er et åpent spørsmål hvilke brikkeprodusenter som vil komme ut på toppen. Her er to som investerer tungt i å bringe online-opplevelser til live.

Les mer: Kjøpe Bitcoin

Direkte investeringer i metaverset

Om du ønsker å investere direkte i metaverset kan du gjøre følgende:

Les mer: Hva er NFT

Risiko ved investering i metaverset

Metaverset er et utviklende univers, og brukere må være bevisste på risikoen som er involvert i å investere i det.

Kryptovalutaer kommer med investeringsrisiko. Siden kryptovalutaer er relativt nye konsepter sammenlignet med tradisjonelle aksjer, obligasjoner eller håndgripelige eiendeler som fast eiendom, er det mangel på regulering og tilsyn, noe som skaper en mangel på stabilitet i markedet. Fordi det også er lav likviditet hver gang store investorer eller institusjoner går inn eller ut av posisjoner, skapes det massive prisskift. Til slutt fører hypen og de høye spekulasjonsnivåene noen ganger til at folk kjøper kryptovalutaer til oppblåste priser før de selger dem enten for profitt eller på grunn av kjøpers anger.

Markedshypen kan føre til aggressive investeringer. Dot-com-boblen på begynnelsen av 2000-tallet ble hovedsakelig drevet av overhypen av internett og overdreven spekulativ investering i internett-første selskaper. Webvan — en pioner innen internettmatvarer — er et eksempel på et selskap som brente 2 milliarder USD mellom 1999 og 2001. Likeså, i metaverset — som i dag tilsvarer der internett var på begynnelsen av 2000-tallet — må selskaper som investerer overveiende i metaverset, vurderes nøye før investeringsbeslutninger tas og deretter overvåkes nøye.

NFT-kjøp og eierskap kommer med risiko. Alle på internett kan skape en NFT ut av hva som helst, så det er mye risiko for skapere og kjøpere av NFT-er knyttet til digitale eiendeler. For eksempel kan en skaper ha brukt tid på å samle en ettertraktet digital eiendel og tror de kan selge den med fortjeneste – og så kollapser markedet. Eller det er en digital auksjon og, i en frenesi, kan en kjøper overbetale for å besitte en NFT for et unikt kunstverk.

Kilde: Nettavisen Kryptovaluta

Om Investikon